انتقاد كارشناس برجسته چینی از مانع تراشی های آمریكا در مناسبات تهران - پكن
نوشته شده توسط : amatrack

به گزارش ایرنا ، وی كه در مراسم سخنرانی ' محمود احمدی نژاد ' رییس جمهور اسلامی ایران در دانشگاه پكن حضور داشت و از محققان ارشد امور خاورمیانه است ، در مصاحبه ای بر این موضوع تاكید ورزیده است.

رییس جمهوری روز چهارشنبه این هفته در جمع دانشجویان دانشگاه پكن سخنان مهمی بیان كرد.

این كارشناس برجسته امور خاورمیانه می گوید : این غیر منطقی است كه آمریكا انتظار داشته باشد چین در روابط با تهران تغییری بدهد. مناسبات دیپلماتیك بین دو كشور برپایه اصول است.

سفیر پیشین چین درایران بر این اعتقاد است كه ایران نه یك كشور خصم است و نه یك بنیادگرا و نه تلاش دارد بیهوده با كسی درگیر شود، اما غرب بدون منطق برایش مانع تراشی می كند.

به گفته ' خوا لی مین '، حضور دكتر احمدی نژاد در اجلاس سران سازمان همكاری شانگهای و دیدار رسمی وی با ' هو جین تائو ' رییس جمهور چین ، موضوعی است كه رسانه ها و ملت های سراسر جهان به آن توجه كردند.

این محقق چینی افزود: ایران كشوری با موقعیت راهبردی و ذخایر غنی است. كشوری كه قربانی بزرگ بازی بریتانیا و روسیه در قرن نوزدهم بود و در دوران جنگ سرد آمریكایی ها بر آن خیمه زده بودند . كشوری كه نفرت و فقدان اعتماد به آمریكا را از آن دوران در خود ریشه دار دیده است.

خوا لی مین ، در این ارتباط به انقلاب اسلامی و سیاست خارجی ضد آمریكایی و ضد اسراییلی ایران اشاره می كند كه كاملا با سیاست رژیم ایران قبل از انقلاب متفاوت است و فرهنگ غرب را نمی پذیرفت و بر هویت ملی خود تاكید دارد.

محقق چینی در این باره تصریح كرد، این تحولات موجب شد تا آمریكا نفوذ خود را در مرزهای جنوبی روسیه و همچنین تسلط بر تنگه هرمز مسیر كلیدی انتقال نفت دنیا از دست بدهد .

خوا لی مین با اشاره به اینكه بعد از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، خصومت آمریكا با تهران بیشتر احساس شد و مردم ایران آن را مورد توجه قرار دادند ، گفت: ایران نفوذش در منطقه را گسترش داد اما از آنجا كه آمریكا نمی خواهد بجز خودش كسی دیگر در این منطقه نفوذ داشته و قدرتش را به چالش بكشد ، با ایران وارد یك دوره اساسی دشمنی شد.

سفیر پیشین چین در ایران بر این باور است كه روابط چین و ایران در این شرایط بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی این دو كشور دارای یكی از دیرینه ترین مناسبات درجهان هستند و برای آن ارزش قائلند.

محقق موسسه مطالعات بین المللی چین ادامه می دهد : در بیش از 41 سال گذشته از روابط رسمی دو كشور دوستی آنها افزایش یافته و چین هرگز در امور داخلی ایران مداخله نكرده و همزمان تلاش قوی برای گسترش همكاری با تهران داشته است.

وی گفت : حال آمریكا می خواهد چین دست از این روابط بردارد . اما این شدنی نیست. چین به هیچوجه وارد بازی دشمنی آمریكا با ایران نخواهد شد. چین از منافع ملی خود و روابط دوستانه با ایران حراست می كند .

وی در مصاحبه خود تحریم های آمریكا علیه ایران را بشدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: این نشان می دهد كه آمریكا نمی خواهد روابط دوستانه چین و ایران و منافع آنها را محترم بشمارد. این كاملا غیرقابل قبول است.

وی چین را یك وارد كننده بزرگ نفت از ایران دانست كه باید به این روابط ادامه دهد.

' خوا لی مین ' از قول شماری از كارشناسان و نویسندگان آمریكایی چون ' فلاینت لورت ' و ' هیلاری مان لورت ' آورده است كه ' آمریكا نمی تواند برای همیشه از دیگر كشورها بخواهد بخاطر حفظ منافع واشنگتن از رابطه با دیگر كشورها پرهیز كنند ' .

آساق ** 275 ** 2100





:: برچسب‌ها: واشنگتن , پرنده ,
:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: